För sex månader sedan förvärvade jag tillsammans med Mikael Stål ett litet assistansbolag. Tanken hade vi burit med oss länge, hur konkret det var varierade i perioder men fr o m den 1 december så var vi hur som helst ägare till MR assistans AB. Bolaget hade en kund och omsatte 2022 1,3 mkr.
Under det halvår som passerat har det hänt en del. 2023 landar vi som vi står och går just nu på drygt 45 mkr i omsättning med lönsamhet och en del ovanpå det ska vi nog mäkta med. Vi har, i nära samarbete med Tidvis, påbörjat och lagt grunden för ett arbete med ambition att göra oss bäst i klassen på det administrativa, från inrapportering till kvalitetsledning. Vi har etablerat oss i Skellefteå, Örnsköldsvik, Falun och Uppsala. Vi sysselsatte i april månad 174 personer.
Vi är med andra ord en bit på väg. Mot vad? Jag vet, delvis, inte. Det jag vet är att vi är en bit på väg mot det som hela tiden varit vårt mål – att bygga ett bolag som vi och alla som har MR assistans som arbetsgivare och assistansanordnare kan vara stolta över. Sedan vart den resan tar oss, det får vi se.
Inget företag eller organisation är en egen existens. Det utgörs av människorna som arbetar i den och vår vision har varit att få sammanföra duktiga människor som delar våra värderingar, vår syn på hur den här typen av företag ska bedrivas och vad vi som arbetsgivare och assistansanordnare ska stå för. Där har vi börjat, det är det som tagit oss den bit på väg som vi kommit och det är också, är min bestämda uppfattning, den enskilt största framgångsfaktorn framöver.
Vi är stolta men inte nöjda, brukar det heta och där är vi verkligen när vi nu sätter punkt för vårt första halvår. Vi har satt ett starkt team på banan under ledning av Karin Forsberg och Monica Malm, vi har varit noggranna med att de kunder som valt oss fått en bra start med oss som anordnare och känner oss trygga i vår leverans och härifrån och framåt har vi mycket spännande framför oss.
Vi går snart in i nästa steg i vår påbörjade varumärkesprocess där MR assistans, uppkallat efter de tidigare ägarna Mattias och Regina, ska få ett nytt namn och en ny identitet med allt vad det innebär. Spännande såklart och en process där vi velat involvera så många som möjligt från verksamheten. Som ägare har vi såklart tankar, idéer och visioner om vad bolaget ska vara men än viktigare är att de som genom det arbete de gör varje dag utgör verksamheten också känner att bolagets identitet och värderingar avspeglar dem själva och är något de kan stå för, känna sig delaktiga i och vara stolta över.
Vi kommer förhoppningsvis att fortsätta växa men vi kommer att göra det i en takt där vi känner oss trygga med att vi klarar av att leverera på den kvalitetsnorm vi vill hålla. Än viktigare är att arbeta hårt varje dag för att vara den assistansanordnare som våra befintliga kunder kände att de valde när de kom till oss.
Vi ska framförallt vara en bra arbetsgivare för våra assistenter och tjänstemän. Kvaliteten på den assistans vi verkställer utgår ifrån människorna, det är medarbetarna som är vår största tillgång. Kan vi skapa så bra förutsättningar som det bara är möjligt för var och en av våra medarbetare att göra ett bra jobb, då kommer det också att märkas ute hos våra kunder.
”Teamwork makes the dream work”, är en annan gammal sliten klyscha. För mig har det varit en dröm att få sätta samman ett team av de människor, betydligt duktigare än jag själv, som jag haft förmånen att få arbeta med under åren, försöka ge dem förutsättningar att få ut det bästa av sig själva och sedan se vart det tar oss. Det är fint att få se den drömmen bli verklighet, att den har tagit oss en god bit på väg, och ändå har vi bara börjat.
Tack alla för ert förtroende under dessa första sex månader. Än ligger allt det bästa framför oss!

Daniel Lindkvist
Styrelseordförande, MR assistans
daniel.lindkvist@mrassistans.se